Thursday 24 April 2014

Persediaan Menghadapi Kematian

Mati itu pasti bagi semua makhluk yang hidup di muka bumi Allah ini.
Cuma kita tak dapat menjangkakan bilakah ajal akan datang menjemput kita. Semuanya sudah tertulis di luth mahfuz, Allah dah aturkan kehidupan kita dengan penuh rahsia.
Kali ini saya ingin berkongsi perihal kematian.

APAKAH ITU MAUT?

Maut ialah berpisahnya roh dengan badan. Roh inilah asal dan manusia yang sebenarnya. Badan ataupun tubuh yang kita lihat secara fizikal hanyalah merupakan alat yang dapat dipergunakan oleh roh untuk berbuat taat ataupun maksiat.
Di dunia ini belum ada perhitungan amal (hisab). Bererti dunia ini adalah tempat beramal tanpa hisab, sedangkan di akhirat adalah hisab tanpa ada kesempatan untuk beramal lagi. Kemudia kepada Allah juga kita kembali supaya Dia menghisab amal yang telah dikerjakan oleh hamba-hambanya. Badan kita akan hancur dimakan tanah dab berubah dari tubuh yang baru menjadi rupa dan bentuk yang lain.


Firman Allah Ta'ala:

"Sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang dihancurkan oleh bumi dari (tubuh2) mereka dan di sisi Kami ada kitab yang memelihara (catatan amalan mereka)."

Hakikatnya keadaan roh tidak ada yang mengetahui melainkan Allah. Roh itu tidak binasa,yang binasa cuma tubuh kasar ataupun jasadnya saja.

Saat malaikat maut mendatangi kita atas perintah Allah untuk mengambil nyawa kita, tiada apalagi yang dapat kita katakan. Di waktu itu taubat hanyalah sia2. Sakitnya saat roh di tarik dari jasad, tak tertanggung sakitnya...

No comments:

Post a Comment